Peter van der Velden

Graag help ik (B2B) bedrijven hun commerciële resultaten te verbeteren. Dit doe ik al gedurende mijn hele loopbaan, de laatste jaren zelfstandig en nu via Harbor360. Dit komt vaak neer op het optimaliseren van de strategische-, marketing- en sales activiteiten. Uiteraard vormen een goede strategie en concrete plannen de basis, maar het moeilijkste gedeelte is toch meestal de uitvoering hiervan. In de waan van de dag loopt die uitvoering vaak anders. Bij voorkeur ben ik bij het hele traject betrokken; bij het maken van de plannen, maar zeker ook bij de uitvoering.

Expertise

Bedrijfs-, Marketing- & Sales Strategie

96%

Onderscheidend vermogen

95%

Digitalisering

90%

People management

95%

Verandermanagement

90%

Resultaat- en Klantgericht werken

95%
Gewerkt met o.a.

Ervaringen uit de praktijk

Dirk Bergman

Voormalig CEO
Deli Home

In 2018 en 2019 heeft Peter er voor gezorgd dat de commerciële binnendiensten van Bruynzeel (Nieuwegein) en die van JeWeRet (Gorinchem) zijn samengevoegd. Het ging om een team van ca. 40 medewerkers, van twee locaties naar een nieuwe locatie, twee culturen samensmelten tot een cultuur, twee werkwijzen samenvoegen tot een nieuwe werkwijze, twee ERP systemen vervangen door een nieuw SAP ERP systeem, een digitale klantenportal introduceren en het team meer klantgericht en commercieel laten werken.

Partner Kwaliteiten

Ik ben een commercieel professional, die gemakkelijk communiceert op alle niveaus in de organisatie. Daarnaast ben ik zowel strategisch als pragmatisch en weet ik mensen mee te krijgen in nieuwe of verandertrajecten; dit geldt voor zowel directie, medewerkers als stakeholders. Key words voor mij zijn resultaat- en klantgericht, commercieel, innovatief, veranderen/optimaliseren, leiding geven/coachen, strategisch & pragmatisch, open communicatie, betrouwbaarheid, authenticiteit, snel inlevingsvermogen en positiviteit.

Strategie

Vanzelfsprekend is het van belang om als organisatie een duidelijke missie en visie te hebben. Tegenwoordig spreken we vaak over een purpose en een BHAG (Big Hairy Audacious Goal). Die namen vind ik allemaal niet zo spannend, als maar duidelijk is waar we voor staan en wat onze lange en korte termijn doelstellingen zijn. Dat de value proposition duidelijk is met een echt onderscheidend vermogen. Collega’s hebben behoefte aan deze duidelijkheid. En als dit er allemaal is, dan is het ook handig als deze door de hele organisatie bekend zijn. Dit laatste is regelmatig een hele uitdaging. Vaak blijken er wel doelstellingen en een strategie te zijn, maar zijn ze niet of onvoldoende bekend. Maak in dit proces zoveel mogelijk gebruik van de kennis en expertise van je collega’s, dat motiveert en zorgt voor betrokkenheid. Dit zijn allemaal “open deuren”, toch kan wat hulp hierbij soms heel prettig zijn.. 

Collega’s

Het meekrijgen en motiveren van je collega’s is een van de belangrijkste uitdagingen voor de directie. Feit is dat collega’s die lekker in hun vel zitten een organisatie echt verder kunnen helpen. Enthousiaste collega’s stralen dit uit op prospects en klanten, hetgeen weer tot meer sales of afgenomen diensten leidt. En dit leidt op zijn beurt weer tot een beter verkoopresultaat. Kortom, het motiveren van collega’s en vervolgens het overtreffen van klantverwachtingen leidt tot een beter verkoopresultaat. Ook dit klinkt allemaal weer zo simpel, maar helaas is het dat niet. Ik help je graag deze uitdagingen aan te gaan en op te lossen.

Klantgericht

“De klant staat centraal” is een veel genoemde kreet. Helaas is de praktijk ook hier vaak weerbarstiger. Want hoe zet je die klant nu echt centraal en hoe krijg je dit in de hele organisatie voor elkaar. Hoe krijg je alle disciplines mee in dit proces? Denk aan Finance, HR, Operations, Productie etc. Die zien de term “de klant is koning” toch weer heel anders dan je collega’s van de marketing en sales teams. Hoe ver gaat klantgericht en wanneer ben je klantgericht? Geen gemakkelijke opgave. Wel is duidelijk dat in veel sectoren de concurrentie vaak groot is, de klant keuzes heeft, de producten en diensten elkaar niet zoveel meer ontlopen en de customer experience steeds vaker doorslaggevend is. 

Kom in contact met mij

Ik zet mijn expertise in als interim manager, trainer & coach maar ook als analist en regisseur.